Elektrikli Araç Piyasasında Üçüncü Çeyrek Görünümü
ABD’de elektrikli araç satışları, 2023 yılı üçüncü çeyreğinde ilk kez 300.000 adedi aşan bir performans sergiledi. Geçtiğimiz yıla göre yaklaşık %50 oranında bir artış kaydedildi. Özellikle bu pazarda rekabetin artmaya devam ediyor olması, bu yüksek oranlı artışın ana etmenleri arasında yer alıyor. Volvo, Mercedes-Benz, Nissan ve Hyundai gibi otomobil üreticileri üretimi artırdıkça rekabet ortamı güç kazanıyor.
Elektrikli araç satışları üst üste 13 çeyrektir artma eğiliminde olmayı sürdürüyor. Elektrikli araçlar bu eğilim ile ABD'deki toplam otomobil satışlarının %7,9'unu oluşturdu. Bu durum, bir önceki yılın aynı döneminde %6,1 ve ikinci çeyrekteki %7,2 oranında gerçekleşmişti. Veriler, çoğu otomobil üreticisinin geçen yıla göre önemli ölçüde hız kazandığını gösteriyor.
Volvo, Nissan, Mercedes-Benz ve Hyundai, satışlarının %200'ün üzerinde artmasıyla kayda değer bir ilerleme kaydetti. Bu büyümenin itici gücü, yeni elektrikli modellerin piyasaya çıkmasıyla birlikte geliyor. Geçtiğimiz yıl 14 yeni elektrikli araç modeli tanıtılmıştı. Özellikle üreticilerin daha yüksek stok, daha düşük fiyatlar ve ürünlere daha kolay ulaşım gibi etmenler, bu büyümeye katkıda bulundu.
Cox Automotive'in tuttuğu istatistiğe göre elektrikli araç fiyatları geçen yıla göre %22 düşüş gösterdi. Eylül ayında elektrikli araç başına ortalama fiyat 50.683 dolar oldu. Fiyat düşüşlerine Tesla öncülük etmişti. Bu durum Fed’in faiz oranları yoluyla borçlanma maliyetlerini artırmasının ardından gerçekleşti. Tesla satış adedini korumaya yönelik aldığı önlemlerle, araç fiyatlarını geçen yıla göre yaklaşık %25 düşürdü.
ABD’de Elektrikli Araç Satışları Arttıkça Tesla'nın Pazar Payı Daralıyor
Tesla, üçüncü çeyrekte küresel çapta 435.000'den fazla otomobil teslim ederek baskın genişlemesini sürdürse de elektrikli araç liderinin pazar payı düşüyor. Tesla'nın pazar payı, ilk çeyrekteki %62'den ve şu ana kadarki en düşük seviyeye işaret eden %50'ye geriledi. Önümüzdeki dönemde Cybertruck’ın etkisi ne ölçüde Tesla’ya katkı sunacağı ise merka konusu.
Tesla’nın sektöre öncülük etmesinden dolayı, diğer otomobil üreticileri hızlandıkça, Tesla’nın pazar payını kaybetmesi oldukça doğal bir sonuç olarak karşımıza çıkıyor.
Tesla gibi sadece elektrikli araç üretimi yapan Rivian, üçüncü çeyrekte geçen yıla göre %126 artışla 15.564 elektrikli araç teslim etti. General Motors, bu süreçte her ne kadar 18 adet teslimat gerçekleştirse de Chevy Silverado piyasaya sürmeye başladı. Ford ise F-150 Lightning üretiminin yıl sonuna kadar artmasını beklediğini belirtti.
Bu arada yurt dışındaki otomobil üreticileri de varlıklarını duyurmaya başlıyor. Mercedes-Benz elektrikli araç satışları üçüncü çeyrekte, yıllık bazda %284 artışla 10.423'e ulaştı. Diğer yandan Hyundai ve Volvo bu rekabet ortamında ivme kazanmaya devam ediyorlar.
Diğer Alman lüks otomobil üreticilerinden BMW de elektrikli araç satışları neredeyse %200 arttı. Audi ise satışlarında %94 artış kaydetti. BMW, Audi, Volvo, Volkswagen, Mercedes-Benz ve Porsche ürettikleri araçların içinde elektrikli araçların payı çift haneli satış payına ulaştı.