Tesla'nın Zorlu Çeyreği: Fiyat Savaşı ve Talep Zayıflığı Karlılığı Zayıflatıyor
Tesla, üçüncü çeyrek gelirini 23.35 milyar dolar olarak açıkladı, bu da bir önceki yılın aynı dönemine göre %9 artışa işaret ediyor. Ancak, toplam gelir Bloomberg medyan beklenti olan 24.05 milyar doların altında gerçekleşti. Şirket, gelirdeki dalgalanmaları araç teslimatlarındaki ve diğer iş kollarındaki büyümeye rağmen ortalama satış fiyatındaki düşüş ve negatif döviz kuru etkisinin etkilediğini belirtti. 3. çeyrekte düzeltilmiş hisse başına kazancı 66 cent olarak raporlandı ve anket beklentisi olan 73 cent’in 10% altında açıklanmış oldu.
Üçüncü çeyrekte faaliyet karı bir önceki yıla göre %52 düşerek 1.76 milyar dolara gerilerken, işletme giderleri aynı dönemde %43 arttı. Tesla'nın işletme marjı, 2022'nin üçüncü çeyreğindeki %17.2'ye kıyasla %7.6'ya geriledi. Şirket, işletme gelirinin Cybertruck lansmanı, yapay zeka yatırımları ve diğer AR-GE projeleri ile ilgili harcamalar nedeniyle etkilendiğini söyledi.
Tesla, üçüncü çeyrekte 430,488 birim üretim ve 435,059 birim teslimat rapor etti. Tesla satış büyümesinin önümüzdeki altı çeyrekte önceki dönemlere göre daha yavaşlayarak 20 – 30 % bandında yavaşlaması bekleniyor. En yakın rakibi ise BYD 431.603 EV teslim ederek şimdiye kadarki en dar farka ulaştı.
Şirket, üçüncü çeyreği 5,595 Supercharger istasyonu ve 51,105 Supercharger bağlantısı ile tamamladı, her iki rakam da bir önceki yıla göre %31 artış gösterdi.
Tesla, Cybertruck'ın Gigafactory Texas'ta üçüncü çeyrekte pilot üretime başladığını ve Kasım 2023'te teslimatların beklendiğini belirtti. Şirket, 1.8 milyon araç üretilmesi yılında tam yıl beklentilerini sürdürüyor.
Özellikle Cybertruck tesimatlarının Kasım ayında başlayacağı bildirildikten sonra kapanış sonrası uzatılmış senasta 2% primli seyreden Tesla hisseleri Perşembe senasındaki %4.8 düşüşün ardından kapanış sonrası işlemlerde 4,2% negatif kapanış yaptı.
- Genel olarak bu çeyreğin manşetlerini toparlayacak olursak, Tesla’nın Pazar payını artırmak ve satış hacmini yükseltmek için yaptığı fiyat indirimleri bu çeyrekte amaçlar doğrultusunda sonuç vermedi. Bunda fabrika yükseltmeleri nedeniyle planlanan kapatmaların Tesla'nın üçüncü çeyrek üretimini kesintiye uğratması da etkili oldu. Bu noktada yatırımcılar cephesinden fiyatlardaki büyük indirimlere rağmen Pazarda güçlü rakiplerin yer alıyor olması soru işaretleri yaratıyor. Tesla pazarın 50%’sine hakim ancak bu şimdiye kadarki en düşük Pazar oranı olarak karşımıza çıkıyor ve geçen çeyrek 62% olan oranın gözle görülür düzeyde altında. Bir süredir yatımcılar şirketin fiyat indirimlerini sonlandırmasını ve reklama yönelmesi üzerinde fikir birliği içindeler. Son zamanlarda Tesla’nın da bu fikirler doğrulusunda adım attığı görülüyor. Cybertruck ise şirketin momentum yarattığı başlıklardan olmaya devam ediyor.
Tesla Analizi
Tesla hissesi orta vadeli grafiğini incelediğimizde son dönemde sıkıştığı 248,00 – 264,00 bölgesini aşağı yönde kırdı. 248,00 – 264,00 aralığını kontrol bölgesi olarak takip ediyoruz. 248,00 seviyesi altında orta vadede negatif görünüm ön plana çıkmaktadır. Olası toparlanmalarda beklentinin pozitife dönmesi için hissenin 264,00 direncini aşarak negatif trendi kırması beklenebilir. Toparlanmalarda 280,40, 300,00 seviyeleri orta vadeli direnç seviyeleri olarak takip edilebilir.