Lisanslı ve Geniş Yetkili Aracı Kurum - Lisans No: G-039 (398)

Metaverse Nedir? Metaverse Hissesi Nasıl Alınır?

Evren Deniz - Kurumsal İçerik Uzmanı

Dünya binlerce yıldır aynı hızla dönüyor, fakat artık eskiye göre çok daha hızlı değişiyor.

İnternetin hayatımızın ayrılmaz bir parçası hâline gelmesiyle birlikte yaşamımızda da sessiz ama kökten bir dönüşüm gerçekleşti. Bir yandan karşımızdakini dinlerken, diğer taraftan da kredi kartı borcumuzu ödüyoruz. Otobüsten tam ineceğimiz sırada, hızlıca Instagram’a bir göz atıp, takipçisi olduğumuz sanal arkadaşımızın dünyanın bir ucundan çektiği fotoğrafları beğeniyoruz. Çorbanızı yudumlamadan önce Twitter’dan Elon Musk’ın son attığı tweet ile ilgili yorum yapıyoruz. Yıllardır yüzlerini görmediğimiz ilkokul arkadaşlarımızın, WhatsApp grubuna yazdıklarına göz atmadan edemiyoruz. Zoom üzerinden derse giriyoruz; iş toplantısı yapıyoruz. Takip ettiğimiz dizinin Netflix’te yayımlanan son sezonunu tüm dünyayla aynı anda izliyoruz. Yazın gideceğimiz tatil yerini Booking’e bakıp planlıyor ve sonrasında tatil alışverişini de yine internet üzerinden yapıyoruz. 

Türkiye’nin de dâhil olduğu 10 ülke üzerinde yapılan bir araştırmaya göre günde ortalama 4.8 saat akıllı telefonlarımıza bakıyoruz. Telefona bakmak mı? Hayır, bu sadece bir ağız alışkanlığı… Çünkü bunun adı artık tam olarak telefona bakmak olamaz, olsa olsa, elimizdeki akıllı aletler üzerinden ikincil dünyamıza hızlı bir geçiş yapmak olabilir.

Ancak hikâyenin burada bittiğini düşünürsek, çok yanılırız; çünkü asıl hikâye şimdi başlıyor bile olabilir ve bu seferki hikâye hayallerimizin çok daha ötesine varabilir. Evet, tam olarak Metaverse’den, yani sanal ile gerçek arasındaki ayrımın kalktığı bütünleşik bir “öte evren”e geçişten söz ediyorum.

Yeni Bir Evrene Doğru: Metaverse Nedir?

Metaverse terimi, Facebook’un CEO’su Mark Zuckerberg’in, odaklarına Metaverse çalışmalarını aldıklarını ve bu sebeple isimlerini Meta olarak değiştirdiklerini açıklamasıyla birlikte tüm dünyanın gündemine yıldırım gibi bir giriş yaptı ve o günden bu yana Metaverse’ü duymayan neredeyse hiç kimse kalmadı.

Ancak “Metaverse nedir?” ve “Metaverse ne demek?” sorularının akıllardaki cevabı, hâlâ ufkun ardında meçhulle birleşen bir hayalî ülkeden başka bir şey değil.

Bugün için Metaverse, sanal (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) cihazlarıyla erişebileceğimiz kalıcı avatarlar ile her türlü sanal ortamla etkileşime geçilen tamamen sürükleyici bir internet deneyimi olarak tanımlanıyor. Daha basit söyleyecek olursak da Metaverse, 3 boyutlu etkileşimi mümkün kılan sanal bir gerçeklik alanını ifade ediyor.

Metaverse'de Neler Yapılabilir? 

Metaverse’ü bizzat deneyimleyene kadar, birçoğumuz için onun ne olduğunu tam olarak kavrayabilmek de zor olacaktır. Bu yüzden “Metaverse nedir? sorusunu daha fazla aydınlığa kavuşturabilmek için, Metaverse’de neler yapabileceğimiz ile ilgili bilgiler çok işimize yarayabilir.

Önce filmi biraz geriye sararak kendimize şu soruyu soralım: İnternet ile ilk karşılaştığımızda, sanal âlemde ne yaptığımızı hatırlıyor muyuz? Ya da gelişmelerin buraya kadar evirileceğini tahmin edebilir miydik? Hayır, doğrusu pek çoğumuz bu kadarını öngöremezdik.

Metaverse'ün potansiyeli ve yapıları hakkında bir dizi makale kaleme alan, risk sermayedarı ve melek yatırımcı Mathew Ball, Metaverse’ü, internetin ve genel olarak bilgi işlemenin 3 boyutlu bir versiyonu olarak anlatıyor.

Buna göre Metaverse, internet üzerinde yapılan tüm gezintilerin bizzat içinde var olmak şeklinde akılda canlandırılabilir. Örneğin bugün internet üzerinden, bulunduğunuz yerden hiç ayrılmadan alışveriş yapabildiğiniz gibi, Metaverse sayesinde bunu bizzat mağazanın içinde olma hissiyatıyla yapabildiğinizi düşünün. Ya da mesainiz bitip şehrin orta yerindeki plazalarla dolu iş yerinizden çıktığınızda, Seine kıyısındaki küçük nehir kahvesinde arkadaşlarınızla buluştuğunuzu ve sonrasında akşam sporunuzu yapmak için tarihî Likya yolunda ruh dinlendiren bir yürüyüşe çıktığınızı hayal edin.

Tüm bunlar şu an için kulağa post-ütopik ya da tekno-distopik bir anlatı gibi geliyor olabilir. Ancak VR/AR teknolojilerindeki gelişmeler sayesinde etkileşimimizin her geçen gün artacağı bir internet deneyimi, bize tüm bunlardan daha fazlasını yaşatabilir.

Metaverse Kimliğiniz: Avatarlar

İnsanlar sizi yüzünüzden, sesinizden ve hatta kokunuzdan bile tanıyabilir; çünkü tüm bunlar sizin eşsiz kimliğinizin özel parçalarını oluşturur. Metaverse gerçekliğinde ise, diğerleri sizi, sizin bir tür dijital kopyanız olan avatarlarınız üzerinden tanır.

Yapay zekâ tabanlı yazılımlar sayesinde, makineler sizi an be an daha yakından tanırken avatarınız da günden güne size daha fazla benzeyecek ve Metaverse’de sizi temsilen diğer avatarlarla etkileşime geçebilecektir. Örneğin avatarınız sizin yerinize iş görüşmelerine katılabilir. Peki, ama sizin olmadığınız yerde avatarınız sizin gibi nasıl davranacak?

Derin öğrenme modelli yapay zekâ sizin nasıl konuşacağınızı, neye kızacağınızı, neleri bildiğinizi ve ne gibi yeteneklere sahip olduğunuzu gayet iyi öğrenip bilebilir ve bu sayede sizi siz yapan her ne varsa, bu özelliklerin hepsi avatarınıza da geçer. O kadar ki, örneğin duraksayarak konuşan biriyseniz avatarınız da sizin gibi arada “ıı, ee, şey…” gibi dolgu sesler kullanacaktır.

Özetle avatarınız sizin yerinize hemen her şeyi yapabilir; üstelik siz öldükten sonra bile, avatarınız Metaverse’de yaşamaya devam edebilir. 

Metaverse’e Neden Yatırım Yapılmalı?  

Gelecekteki iletişim biçimimizin (ya da yaşam biçimimizin) yapı taşları bugünden atılmaya başlanırken, Metaverse’ün tam olarak nasıl olacağı ve insanların onu nasıl kullanacağı konusunda her şey tümüyle netlik kazanmış değil. Şimdilik kesinlik olan şey, bugünümüzü şekillendiren teknoloji devlerinin, yarınımızı dönüştürme planlarını Metaverse üzerinden kurguladıkları gerçeği… Tüm bunların büyük bir değişim doğuracağını tahmin edebilmek ise zor değil.

Ancak dünyamız ne kadar değişirse değişsin, yarının başrol oyuncularının yine değişime öncülük eden şirketler arasından çıkacağına şüphe yok. Bu açıdan bakarsak, dünyanın en değerli şirketlerinin birçoğunun daimi olarak teknoloji firmaları olmasını tesadüf olarak değerlendiremeyiz. 

Diğer taraftan teknoloji gökten düşen bir elma değildir ve bu yüzden teknolojik ilerlemeye bağlı değişimlerin hiçbiri akşamdan sabaha gerçekleşmemiştir. Bu yüzden, bugün Metaverse hakkında konuşmak, 70'lerde ve 80'lerde internetten bahsetmeye çok benziyor. Aynı şekilde, Metaverse şirket hisselerini alarak, bu büyüme fırsatına katılmak da öyle… Fakat bu defaki geçiş süreci, bir öncekinden daha hızlı olacaktır; çünkü teknolojik gelişme lineer değil, logaritmik bir grafik sergiliyor.

Metaverse Hisselerine Nasıl Yatırım Yapılır?

Gün geçmiyor ki, bir şirket daha Metaverse’e yönelik yaptığı yatırımları duyurmuş olmasın. Bloomberg Intelligence göre, Metaverse pazarı 2024 yılına kadar 800 milyar dolarlık bir boyuta erişecek, ki bu gerçekten çok hızlı bir büyümeye işaret ediyor.

Metaverse yatırımın birçok yolu olmasına rağmen, Metaverse doğrudan teknoloji firmaları tarafından geliştirileceği için, bunun en iyi yolunun, bu yönde büyük atılımları olan şirket hisselerine yatırım yapmaktan geçtiğini söyleyebiliriz. Metaverse hisse senetleri hangileridir diye bakıldığında ise, bu alanda yatırımcılar açısından ortada çok fazla seçenek olduğu görülüyor.

GCM Yatırım’da birçok Metaverse şirket hisselerine, hisse CFD’lerini kullanarak kaldıraçlı olarak yatırım yapabilirsiniz.

Metaverse Şirketleri Kimler Olacak?

Nokia, Blackberry ve Ericsson gibi markalar zamanının en bilinen telefon üreticileriydi, fakat bu dev şirketlerin bugün nelerle uğraştığından açıkçası haberdar değilim. Sanıyorum, Schumpeter'in "yaratıcı yıkım fırtınası” dediği kapitalist doğa yasasının vurgununa kapılmış olmalılar.

Ancak 1998 yılında kurulan Google’ı bugün hepimiz biliyoruz, eğer bilmeyeniniz varsa da Google’da araştırabilir. Diğer taraftan 1976 yılında kurulan Apple şirketinin ise asıl ününe 2000’li yıllarda geliştirdiği inovatif ürünlerle kavuştuğunu söyleyebiliriz. 

Metaverse’deki atılımlarla birlikte benzer bir sürece ilerleyen yıllarda tekrar şahit olabiliriz. Diğer bir ifadeyle, bu kökten dönüşüme ayak uyduramayanların silindiği, Metaverse’e öncülük edip bu pazarda en büyük payı alanların ise piyasa değerlerinin astronomik bir şekilde yükseldiği tarihi bir dönemeç yakın gelecekte bizi bekliyor olabilir.

Yatırım Yapılabilecek Metaverse Hisseleri

Metaverse henüz erken aşamalarında olduğundan, Metaverse şirketlerine yapılan yatırımlar da uzun soluklu bir “büyüme yatırımı” olarak değerlendirilmelidir. Ancak yatırımcılar için iyi haber şu ki, hâlihazırda büyük Metaverse yatırımı yapan şirketlerin birçoğunun kendi alanlarında rüştünü çok öncelerden ispatlamış şirketler olduğunu görmekteyiz. Diğer bir ifadeyle, bu şirketlerin ne yaptıklarını bildiklerine dair iyimser bir yaklaşım içerisinde olabiliriz.

Meta (Facebook)

Eski adıyla Facebook, şimdiki adıyla Meta, sırf milyar dolarlık marka değerine sahip ismini Metaverse’e atıfla Meta olarak değiştirerek bile, bu işe ne denli bir önem verdiğini göstermiş oldu.

Business Insider’ın haberine göre Meta, Metaverse çalışmalarına yönelik tam 10.000 kişi istihdam ediyor ve bu iş için 10.000 kişiyi daha işe almak istiyor. Metaverse için hem uygulama hem de donanım geliştiren Meta, 2021 senesinde Metaverse için 10 milyar dolar harcadı ve bu yatırımları her sene artırmayı planlıyor.

Microsoft

Metaverse yatırımı yaptığı bilinen dev şirketlerden bir diğeri de Microsoft. Örneğin, Microsoft Dynamics 365 Connected Spaces, şirketlerin perakende mağazalarını yeniden oluşturmalarına ve ziyaret etmelerine, işbirliğini artırmalarına, sorun gidermelerine ve ürün alanlarıyla doğrudan etkileşim kurmalarına olanak tanıyan bir Metaverse sistemidir.

Ayrıca yine Microsoft tarafından hizmete sunulan Mesh for Teams uygulaması sayesinde uzaktan toplantılar, artırılmış gerçeklik deneyimiyle şimdiden yapılabiliyor.

Roblox

Özellikle genç nüfus arasında en popüler çevrimiçi oyun platformlarından biri olan Roblox, Mart 2021'de halka açılan ilk Metaverse oyun şirketi olarak öne çıktı. Roblox kullanıcıları, çeşitli oyunlarda Metaverse etkileşimi kurarak sosyalleşebiliyor ya da sanal evler inşa edebiliyorlar.

Ayrıca 2021’de sanal ayakkabı ve kıyafet satışı için ABD Patent ve Marka Ofisi’ne başvuruda bulunan ünlü spor giyim markası Nike, Metaverse için Roblox ile işbirliği yaparak Metaverse giyim mağazası Nikeland’ı açtığını duyurmuştu.

Nike

Roblox ile yaptığı işbirliği ile açtığı ilk sanal mağazası Nikeland’ta, Nike markalı ayakkabılar şu anda 100.000 $’ın üzerinde fiyatlardan satılıyor ve firmanın bu sanal mağazada yakın gelecekte giyim eşyalarını da piyasaya sürmesi bekleniyor.

Ayrıca 2021 yılında şirket, Metaverse dijital spor ayakkabı tasarımı stüdyosu RTFKT şirketini de satın aldı.

Apple

Dünyanın en değerli şirketlerin Apple’ın CEO’su Tim Cook, 27 Ocak 2022 tarihli sunumunda Metaverse alanında büyük bir potansiyel gördüklerini ve buna yönelik yatırım yaptıklarını açıkladı.

Halihazırda AppStore’da on binin üzerinde AR (artırılmış gerçeklik) uygulaması bulunurken, Apple’ın yakın zamanda VR (sanal gerçeklik) ürünü de tanıtması bekleniyor.

Nvidia

Metaverse yatırımı için dikkate değer bir başka şirket de Nvidia. 1993 yılında kurulan Nvidia, bilgisayarlarda ve oyun konsollarında kullanılan entegre devreler geliştirmesi ve kaliteli grafik işleme birimleri (GPU'lar) ile tanınan köklü bir şirkettir. Nvidia’nın şimdiki planını ise, Metaverse platformlarına güç sağlamak için çipler geliştirmek oluşturuyor.

Tüm bunlara ilaveten Nvidia, içerik oluşturucular ve şirketler için 3D simülasyon ve tasarım işbirliği için Nvidia Omniverse platformu ile kendi kendini süren arabalar, kripto para birimleri, bulut oyunları ve 3D içerik gibi gelecekteki uygulamaları geliştirmeye de odaklanıyor ve tüm çalışmalar Nvidia şirketini iyi bir Metaverse hisse senedi yatırım fırsatı haline getiriyor.

Autodesk

Nasıl ki Meta sanal ortamda daha gerçekçi bir sosyal etkileşim için çalışıyorsa, işin mühendis ve mimarlara yönelik tasarım yazılımları geliştirme tarafında da Autodesk aynı ölçüde çaba harcıyor.

Yakın zamanda The Wild’ı satın almasıyla Metaverse alanında adeta ben de varım diyen Autodesk, Metaverse yatırımlarıyla kurumlara 3 boyutlu ve etkileşimli bir çalışma deneyimi sunmaya hazırlanıyor.

Onlarca Metaverse Şirketi GCM Yatırım’da

Metaverse hisselerine yatırım yapmak istiyor, ancak yurtdışı piyasalarda işlem yapmanın maliyetli ve zor olduğunu düşünüyorsanız, CFD’ler sizin için iyi bir alternatiftir.

GCM Forex’te yer alan onlarca teknoloji hissesine ait CFD’ler sayesinde, Metaverse şirket hisselerine fiziki olarak sahip olmaksızın 1:10 kaldıraçla yatırım yapabilmeniz mümkün.

Üstelik yalnızca birkaç dakika içerisinde oluşturabileceğiniz GCM Forex Deneme Hesabı sayesinde, 100.000 $ sanal parayla hiç risk almadan CFD alıp satmaya başlayabilirsiniz.

GCM Yatırım ile Hisse Yatırımı Yapmak İçin Ücretsiz Hesabınızı Şimdi Oluşturun

DENEMEYE FOREX İLE BAŞLAYIN

Denemeye başla butonuna tıklayarak GCM'den elektronik ileti almayı, kullanım koşullarını, kişisel verilerin işlenmesine ilişkin aydınlatma metni ve izin Formu'nu kabul ediyorum.
Diğer Makaleler
Forex, "Foreign Exchange" teriminin kısaltmasıdır ve genellikle çeşitli para birimlerinin alınıp satıldığı döviz piyasalarını ifade etmek için kullanılır. Forex piyasası daha çok döviz piyasalarını karşılayan bir anlama ...
2024 Mart’ında Bitcoin fiyatı yeni zirveleri görürken (73740,9 $), şimdi tüm gözler 2024 Nisan ayında dördüncüsü gerçekleşmesi beklenen "Bitcoin halving (yarılanma)" sürecine çevrilmiş ...
Türk Lirası ya da döviz varlıklarınızı saklamak için genellikle ceket veya pantolon cebi, cüzdan, kasa veya banka hesapları gibi çeşitli yöntemler kullanırsınız. Ancak günümüzde kripto paraların ortaya ...
Kripto para dünyası, yeterince duygusal sağlamlık gerektirir. Yeni varlık türleri genellikle aşırı dalgalı piyasalara sahiptir ve fiyatlamalarda yatırımcı duyarlılığı (investor sentiment) oldukça yüksektir. Bu bakımdan bir kript ...
Fiziki paralarımızı cüzdanımızda taşıyabilir ve ihtiyaç duyduğumuzda oradan alıp kullanabiliriz. Banka hesabımızda bulunan paralarımıza ise banka kartı veya mobil bankacılık şifrelerimiz yoluyla ulaşırız. Banka şifremizi unutmamız ise &cc ...
Enflasyon, fiyatlar genel düzeyindeki sürekli artış olarak tanımlanır. Yüksek enflasyon, makro-ekonomik dengeleri birçok yönden olumsuz etkilemenin yanında, şirketlerin tüm paydaşları açısından önemli olan ...
ÜCRETSİZ DENEME HESABI İLE RİSK ALMADAN DENEMEYE BAŞLAYIN!
Denemeye başla butonuna tıklayarak GCM'den elektronik ileti almayı, kullanım koşullarını, kişisel verilerin işlenmesine ilişkin aydınlatma metni ve izin Formu'nu kabul ediyorum.
Yardıma mı ihtiyacınız var? Müşteri temsilcimize merhaba deyin!
Web sitemizi ziyaret eden kullanıcılara mümkün olan en iyi yatırım deneyimini sunabilmek için çerezler (cookieler) kullanmaktayız. Çerez politikalarımızın detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.