Lisanslı ve Geniş Yetkili Aracı Kurum - Lisans No: G-039 (398)

Tesla: Muhteşem Yedinin İlk Bilançosu

20 Ekim 2025 Kaan Kutsar- Kıdemli Analist FOREX

Elektrikli araç üreticisi ve sürdürülebilir çözümleriyle enerji sektöründe yer alan Tesla’nın, 2025 yılı üçüncü çeyrek finansal raporlarını 22 Ekim günü sunması bekleniyor.

Tesla; Model 3, Model Y, Cybertruck gibi araçların üretimi ve enerji depolama ürünleri (Powerwall, Megapack) ve otonom sürüş teknolojileri (Full Self-Driving) ile dünya çapında son 4 çeyreklik dönem göze alındığında 1,7 milyon adeti geçen teslimatı gerçekleştirerek 2025'in üçüncü çeyreğinde güçlenen bir teslimat dönemi geçiriyor.

Şirket, küresel elektrikli araç pazarında; ABD, Çin ve Avrupa'da rekabetini sürdürürken, robotik (Optimus) ve solar enerji alanlarındaki yatırımlarla çeşitliliğini artırıyor. Ancak, federal elektrikli araç vergi desteğinin kaldırılması, Çin üreticilerinin artırdığı rekabet ve düşen araç fiyatları son dönemde şirketin performansını baskılamıştı.

Faiz oranlarının yüksek seyretmesiyle beraber finansman maliyetlerini artmasına rağmen şirket teslimatlarını artırarak otomotiv segmentini desteklemiş ve borçluluk oranlarında iyileşme sağlayabilmişti.

Tesla’nın 2025 yılı ikinci çeyreğinde gelirlerini otomotiv, servis ve diğer ile enerji üretimi ve depolama olarak 2 ana segmenti oluşturdu. Otomotiv, servis ve diğer segmenti 19 milyar 707 milyon Dolar ile toplam gelirin %87,6’sını oluştururken; enerji üretimi ve depolama segmenti 2 milyar 789 milyon Dolar ile toplam gelirin %12,4’ünü temsil etti. Bu durum, enerji üretimi ve depolama segmentinin toplam gelirden aldığı pay geçtiğimiz yılın aynı dönemindeki %11,82’ye göre daha fazla pay aldığını; otomotiv, servis ve diğer segmenti aynı dönemdeki %88,18’e göre toplam gelirden daha az pay aldığına işaret etti.

Otomotiv, servis ve diğer segmenti içerisinde otomotiv birimi, toplam gelirin %74,06’sını oluştururken, otomotiv satışları bu birimin en büyük gelir üreten kalemi oldu. Şirketin otomotiv satışlarından elde ettiği gelir 15 milyar 787 milyon Dolar ile toplam gelirden %70,18 oranında pay aldı. Ana segmentte olduğu gibi otomotiv satışlarının da geçtiğimiz yılda toplam gelirden aldığı pay %72,67 oranına göre gerilediği gözlemlendi.

Bu dönemde toplam teslimatlar 384 bin 122 adete geriledi. Şirket geçtiğimiz yıl aynı dönemde 443 bin 956 adet teslimat gerçekleştirmişti. Bu durum yıllık bazda %13 oranında gerilemeye işaret etti. Yılın ikinci çeyreğinde satılan araç modellerine göre Model 3 / Y teslimatları 373 bin 728 adet iken, diğer modellerden toplam 10 bin 394 adet teslimat söz konusu oldu.

Yılın üçüncü çeyreğinde Tesla toplamda 497 bin 99 adet teslimat gerçekleştirirken; bu teslimatların 481.166 adedi Model 3 / Y ve diğer modeller ise 15.933 adet olarak kaydedildi. Bu dönemde toplam teslimatlar yıllık bazda %7 oranında artış yaşadı.

Yılın ikinci çeyreğinde Tesla’nın toplam geliri yıllık bazda %11,8 oranında değişimle 22 milyar 496 milyon Dolara geriledi. Brüt kar %15,3 düşüşle 3,87 milyar Dolar ve FAVÖK %42,5 gerilemeyle 2 milyar Dolar civarında kaydedildi. Faaliyet karı %72,5 oranında düşerek 639 milyon Dolar tutarında elde edilirken; net kar %51,8 oranında düşerek 950 milyon Dolar tutarında sonuçlandı.

Bu dönemde şirketin marjları da baskı altında kaldı. Yıllık bazda; brüt kar marjı %4 gerileyerek %17,24 oranına ve FAVÖK marjı %7,4 değişimle %10,47 oranına azaldı.  Faaliyet kar marjı yıllık bazda %34,8 oranında düşüşle %4,1 oranında karşımıza çıkarken, net kar marjı yıllık %5,1 oranında gerilemeyle %5,21 oranında karşımıza çıktı.

Bu dönemde segment bazında brüt kar marjını ele alacak olursak; enerji üretimi ve depolama segmentinin genel brüt kar marjını yukarı taşıdığını; otomotiv, servis ve diğer segmentin ise brüt kar marjını aşağıya çekmeye devam ettiği gözlenebilir. Özellikle şirketin brüt karının oluşmasında otomotiv biriminin ağırlığının yüksek olduğu düşünüldüğünde, genel brüt kar marjının da bu orana yakınsadığı ifade edilebilir.

Tesla’nın gelir tablosundaki olumsuz tablo, şirketin karlılık oranlarındaki düşüşün devam etmesine yol açtı. Tesla’nın öz sermaye karlılığı yıllık bazda %60,5 oranında düşüşle, %8,44 oranına; yatırılan sermaye karlılığı %68,9 oranında düşüşle, %5,15’e ve aktif karlılığı %59,3 gerilemeyle %5,02 oranına düştü.

Tesla’nın gelir tablosu ve karlılık oranlarındaki değişim negatif yönde karşımıza çıkarken, borçluluk oranlarında gerileme gözlemlendi. Toplam borcun öz sermayeye oranı yıllık bazda %9,6 gerileyerek %16,82 oranında elde edilirken; toplam borcun toplam varlıklara oranı yıllık bazda %7,9 oranında düşerek %10,22 oranında karşımıza çıktı.

Yılın ikinci çeyreğinde Tesla işletme faaliyetlerinden 2 milyar 540 milyon Dolar nakit akışı sağlarken, bu kalem yıllık bazda %29,7 oranında gerileme gösterdi. Bu tutarın 2 milyar 394 milyon Dolarlık kısmı sermaye harcamalarına yönlendirilirken, sermaye harcamaları yıllık bazda %5,4 oranında geriledi. Bu durumun sonucunda serbest nakit akışı %89,1 oranında daralmayla 146 milyon Dolara geriledi.

Sermaye harcamalarını yıllıklandırıp, geliri de benzer şekilde ele alarak oranladığımızda, şirketin benzerlerine göre büyümeye odaklı bir şekilde hareket ettiğini söyleyebiliriz. Tesla için bu oran son çeyreklik dönemde %11 iken benzerlerinin medyan değeri %8,7 oranında bulunuyor.

Tesla, otomotiv sektöründe benzerleri arasında 1 trilyon Doları aşan piyasa değerine sahip bir konumda.

Tesla’nın benzerleriyle göreceli değerlendirme açısından veri eksikliği nedeniyle elimizde az bir veri bulunuyor. Yine de fiyat / satışlar oranını ele aldığımızda Tesla benzerlerine oranla yüksek çarpanlarla işlem görüyorken, fiyatlandırmayı anlamlandırmak adına şirkete yönelik verimlilik oranlarını ele almak daha net bir görünüm sunabilir.

Burada yatırılan sermaye oranı (ROIC) %5,15 ile medyan değerin 2 katından yüksek bir konumda bulunuyor. Bu değeri, ağırlıklı ortalama sermaye maliyetine (WACC) oranladığımızda elde ettiğimiz ekonomik katma değer göstergesi, medyan değerin %3 gibi sınırlı bir oranda altında bulunuyor. Ayrıca Tesla’nın yıllıklandırılmış FAVÖK marjı %14,27 ile medyan değerin %75 üzerinde konumlanıyor.

Bu kısmın ardından, Tesla’nın üçüncü çeyreklik dönemde açıklayacağı finansal sonuçlara yönelik piyasa beklentilerini ele aldığımızda;

Gelirin 26 milyar 265 milyon Dolar tutarında gerçekleşmesi bekleniyor. En yüksek beklenti 29,4 milyar Dolar ve en düşük beklenti 21,4 milyar Dolar ile karşımıza çıkıyor.

Piyasa beklentisinin karşılanması halinde gelirin yıllık %4,3 oranında artış yaşaması öngörülüyor.

FAVÖK’ün 3,77 milyar Dolar tutarında kaydedilmesi düşünülüyor. Beklentiler en yüksekte 4,69 milyar Dolar ve en düşükte 2,9 milyar Dolar ile yer alıyor.

Piyasa beklentisinin yakalandığı durumda, FAVÖK’ün yıldan yıla %8,3 oranında gerilemesi bekleniyor.

Net karın 1 milyar 903 milyon Dolar ile sonuçlanması öngörülüyor. En yüksek beklenti 2 milyar 928 milyon Dolar ve en düşük beklenti 1 milyar 281 milyon Dolar tutarında bulunuyor.

Beklentinin yakalanması halinde net karın yıllık %13,9 oranında daralma yaşaması düşünülüyor.

Hisse başı karın 0,53 Dolar tutarında elde edilmesi bekleniyor. Beklentiler en yukarıda 0,73 Dolar ve en aşağıda 0,35 Dolar ile karşımıza çıkıyor.

Tesla Analizi

Tesla hisse fiyatını kısa vadede teknik açıdan ele aldığımızda, 21 ve 55 periyotluk üstel hareketli ortalamalarla 419,00 – 432,25 bölgesini takip etmekteyiz. Hisse fiyatı bu bölge üzerinde seyrettikçe, alıcılı seyir devam edebilir. Bu halde 452,75 ve 464,00 seviyelerine yönelik fiyatlamalar izlenebilir.

Alternatif durumda, düşüş eğiliminin öne çıkabilmesi için, izlediğimiz bölgenin alt bandı olan 419,00 seviyesi altında kısa vadeli kalıcı fiyatlamaları gözlemek gerekebilir. Bu halde 408,25 ve 400,00 desteklerine doğru hareketler ile karşılaşılabilir. Bu aşamada 144 periyotluk Envelopes’un desteklediği 400,00 seviyesinin tutumu, gerilemelerin devamlılığı açısından izlenebilir.

GCM YATIRIM sizin için hazır! Yatırıma başlamaya hazır mısınız?
Yardıma mı ihtiyacınız var? Müşteri temsilcimize merhaba deyin!
Web sitemizi ziyaret eden kullanıcılara mümkün olan en iyi yatırım deneyimini sunabilmek için çerezler (cookieler) kullanmaktayız. Çerez politikalarımızın detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.