Apple: Ticaret Riskleri Silsilesindeki Bilanço
Akıllı ürün ve teknolojileriyle öne çıkan Apple’ın, Haziran ayı sonuyla biten mali dönem olarak 2025 yılı üçüncü çeyreğine ait finansal raporlarını 31 Temmuz günü sunması bekleniyor.
Bilindiği gibi Trump’ın gümrük vergi politikaları yılın ikinci çeyreği ve sonrasına damgasını vurdu. Bu durum üretimini ABD dışında bulunduran şirketler açısından önemli değişimler içermeyi sürdürüyor. Apple ise üretimini ağırlıklı olarak Güneydoğu Asya ülkelerinde bulunduran bir şirket olarak, ticaret anlaşmazlıklarından etkilenme potansiyeli barındırıyor. Şirketin üzerinde dolaşan bu karabulut, şirket için ekstra maliyet ve marjlar üzerinde baskı anlamına geliyor.
ABD’nin; Çin, Hindistan ve Vietnam ile ilgili ticaret gelişmeleri bu çerçevede takip edilmeyi sürdürüyor. Örneğin şirketin en büyük gelir yaratan ürünü iPhone üretiminin büyük kısmı Çin’de gerçekleştiriliyor. Diğer yandan Apple’ın, Çinli firmalarla rekabet ve pazar kaybı nedeniyle geçtiğimiz çeyrekte Çin'deki iPhone satışları soğuma göstermişti.
Apple'ın gelir segmentleri, ürün satışları ve hizmet gelirleri olarak iki ana gruba ayrılıyor. Ürünler arasında; iPhone, Mac, iPad ile giyilebilir teknoloji ev ve aksesuar ürünleri bulunuyor. Hizmetler arasında Apple'ın dijital hizmetleri ve abonelik gelirleri izleniyor. Bu segmentte Apple Music, TV+, iCloud, App Store gibi hizmetler sunuluyor.
Apple’ın gelirlerini ürünler ve hizmetler olarak iki ana segmentte ele aldığımızda, mali 2025 yılı ikinci çeyreklik dönem itibariyle toplam gelirin %72,06’sını oluşturan ürünler segmenti ağırlıkta kalmayı sürdürüyor. Hizmetler segmenti ise geriye kalan kısmı temsil ediyor.
Ürünlerin içerisinde ise iPhone gelirleri, neredeyse toplam gelirin yarısını oluşturuyor. Dolayısıyla şirketin itici gücü olarak iPhone satışları büyük önem arz ediyor. Bu durumu Mac, giyilebilir teknoloji ve iPad satışları takip ediyor.
Şirketin gelirlerini bölgelere göre ele aldığımızda, en yüksek payı Kuzey ve Güney Amerika oluştururken, bu bölge toplam gelirin %42,28’ini temsil ediyor. Bunu Avrupa, Çin, Japonya ve Asya – Pasifik bölgeleri takip ediyor.
Apple, bu ürün ve hizmet satışlarından mali 2025 yılı ikinci çeyreklik dönemde 95 milyar 359 milyon Dolarlık gelir elde etti. Toplam gelir yıllık bazda %5,1 oranında büyüme gösterdi. Brüt kar yıldan yıla %6,1 oranında artarken, 44,8 milyar Dolara ulaştı. FAVÖK %4,9 yükselerek, 32,3 milyar Dolar tutarında elde edildi. Faaliyet karı %6,1 artıp, 29,5 milyar Dolar tutarında gerçekleşti. Net kar ise yıllık bazda %4,8 oranında büyümeyle, 24,7 milyar Dolarda sonuçlandı.
Bu dönemde şirketin marjlarında karışık bir görünüm hakim oldu. Brüt kar marjı ve faaliyet kar marjı artarken; FAVÖK marjı ve net kar marjı gerileme gösterdi. Brüt kar marjı yıllık bazda %1 büyüyerek %47,05 oranında gerçekleşti. FAVÖK marjı %0,1 oranında yavaşlamayla, %33,82 oranında gerçekleşti. Faaliyet kar marjı %0,9 oranında yıldan yıla değişerek, %31,03 oranında elde edildi. Net kar marjı %0,2 oranında gerilemeyle, %25,99 oranında sonuçlandı.
Ürün bazında şirketin brüt kar marjını mali 2025 yılı ikinci çeyreklik dönem itibariyle ele alacak olursak; gelirden en yüksek payı alan ürünler segmenti %35,9 oranında brüt kar marjı yarattı. Hizmetler ise %75,7 oranında brüt kar marjıyla, genel marjı yukarı çekti.
Ürün segmentinde; iPhone’un brüt kar marjı %43,2 oranında gerçekleşti. Bunu sırasıyla giyilebilir teknoloji, Mac ve iPad takip etti.
Apple’ın karlılık oranlardaki gerileme eğilimi devam ettiği bir dönem geride kaldı. Mali 2025 yılı ikinci çeyreklik dönemde öz sermaye karlılığı yıllık bazda %6,3 oranında gerileyerek, %138,02 oranında karşımıza çıktı. Yatırılan sermaye karlılığı yıldan yıla %1 oranında düşüşle, %56,79 oranında kaydedildi. Aktif karlılığı ise %2,9 oranında gerileyerek, %29,1 oranında sonuçlandı.
Şirket, işletme faaliyetlerinden 23 milyar 952 milyon Dolar nakit akışı sağladı. Bu akışın 3 milyar 71 milyon Doları sermaye harcamalarına yöneltilirken, 20 milyar 881 milyon Doları serbest nakit akışı olarak elde edildi.
Yıllıklandırılmış verilerle sermaye harcamalarını gelire oranladığımızda, şirketin sektöre göre büyümeye odaklı bir şekilde hareket ettiği ifade edilebilir. Apple için bu oran %2,8 ve sektör medyanı %1,5 oranıyla karşımıza çıkıyor.
Appla, 3 trilyon Doları geçen değer ile benzerleri arasında en yüksek piyasa değerine sahip. Şirketin Fiyat / Kazanç oranı 30,16 çarpana ile benzerlerinin medyan değerinin %56 oranında yukarısında bulunuyor. Şirkete yönelik uzun vadeli büyüme beklenti medyan değeri %15 oranında aşarken; beklenen Fiyat / Kazanç oranı medyan değerin %40 oranında üstünde konumlanıyor. PEG oranı da medyan değerin %60 oranında üzerinde hesaplanıyor.
Apple’ın Firma Değeri / FAVÖK çarpanı 22,75 seviyesiyle, medyan değerin altında bulunuyor. Şirketin yıllık FAVÖK marjı ise 34,95 oranıyla, benzerlerinin en yüksek seviyesi olarak karşımıza çıkıyor. Apple’ın yatırılan sermaye karlılığı (ROIC) %56,79 oranı ile yine benzerlerinin en yüksek karlılığına işaret ediyor. Bu veriyi, ağırlıklı ortalama sermaye maliyetine (WACC) oranladığımızda elde ettiğimiz verimlilik göstergesi, yine benzerleri arasında en yüksek orana işaret ediyor.
Buradan hareketle Bloomberg tarafından hazırlanan, Apple’ın mali 2025 yılı ikinci çeyreklik dönem finansallarına yönelik beklenti anketini incelediğimizde;
Gelirin 89 milyar 221 milyon Dolar tutarında gerçekleşmesi bekleniyor. En yüksek beklenti 92,8 milyar Dolar ve en düşük beklenti 86,9 milyar Dolar ile yer alıyor. Piyasa beklentisinin karşılanması halinde gelirin yıllık bazda %4 oranında artış yaşaması düşünülüyor.
FAVÖK’ün 28 milyar 501 milyon Dolar tutarında oluşması öngörülüyor. Beklentiler en yüksekte 30,3 milyar Dolar ve en düşükte 27,4 milyar Dolar ile karşımıza çıkıyor. Beklentinin yakalanması halinde FAVÖK’ün yıldan yıla %1,1 oranında yükseliş göstermesi bekleniyor.
Net karın 21 milyar 385 milyon Dolar ile sonuçlanması bekleniyor. Beklenti aralığı en yüksek 23 milyar Dolar ve en düşük 20 milyar Dolar tutarında yer buluyor. Piyasa beklentisinin yakalanması halinde net karın yıllık bazda %0,3 oranında gerileme göstermesi düşünülüyor.
Hisse başı karın 1,43 Dolar tutarında gerçeklemesi öngörülüyor. En yüksek beklenti 1,54 Dolar ve en düşük beklenti 1,32 Dolar ile karşımıza çıkıyor.
Apple Analizi
Apple hisse fiyatını kısa vadede teknik açıdan değerlendirdiğimizde, 208,75 – 212,50 bölgesini izlemekteyiz. Hisse fiyatı bu bölgede gerilemeleri karşılayabildiği sürece, yukarı yönlü eğilim sürebilir. Yükselişlerin devamında 215,00 ve 217,25 dirençleriyle karşılaşılabilir. Bu aşamada 217,25 – 219,00 aralığının tutumu, pozitif yönlü beklentinin devamlılığı açısından etkili olabilir.
Alternatif durumda, aşağı yönlü beklentinin baskın hale gelebilmesi için 208,75 – 212,50 bölgesi altında 4 saatlik kapanışların alınması gerekebilir. Bu halde 206,75 ve 205,00 destekleri gündeme gelebilir.