Apple: Finansallar, Beklentiler ve Ticaret Savaşları
Hem ürettiği teknolojik ürünler hem de bu ürünlerde kullanılan yazılımlarla kendi ekosistemini genişleten Apple’ın, Mart ayıyla biten mali 2025 yılı ikinci çeyreklik dönem finansal sonuçları 1 mayıs günü açıklanması bekleniyor. iPhone, Mac, iPad, Airpods, Apple Watch gibi ürünlerin üretimini ve satışını gerçekleştiren şirket, bu ürünlerde aynı zamanda hizmetler de sunuyor.
Yazılım platformları arasında iOS ağırlığını hissettirirken,. Hizmetleri arasında reklam, bulut hizmetleri, dijital içerik ve ödeme hizmetleri öne çıkıyor. Şirket, App Store ve Apple TV+ gibi çeşitli platformlar dahil olmak üzere abonelik tabanlı hizmetler aracılığıyla dijital içerik sunmasıyla dikkatleri çekiyor.
Apple, gelirini 2 ana segment olan ürün ve hizmetlerden sağlıyor. Burada ürünlerin ağırlığı yüksek seyretmeye devam ediyor. 28 Aralık 2024 tarihiyle biten mali 2025 yılı ilk çeyreklik dönemde; ürün satışlarından elde edilen gelir 97 milyar 960 milyon Dolar iken hizmetlerden elde edilen gelir 26 milyar 340 milyon Dolara ulaştı. Şirketin en büyük gelir sağlayan ürünü ise iPhone olarak kaldı.
Şirketin iPhone gelirleri 28 Aralık 2024 tarihiyle biten mali 2025 yılı ilk çeyreklik döneminde 69 milyar 138 milyon Dolara ulaştı. Bu durum toplam gelirin %55,62’sinin sadece iPhone satışlarından elde edildiğini gösterdi.
Apple’ın gelirlerinin coğrafi dağılımını ele aldığımızda, yine aynı dönem sonu itibariyle, gelirin en büyük elde edildiği bölge Kuzey ve Güney Amerika olarak kalmaya devam ettiğini söyleyebiliriz. Bu bölgeden 52 milyar 648 milyon Dolar gelir elde edilirken, toplam gelirin %42,36’sı bu bölgeden kaydedildi. Bu durumu Avrupa toplam gelirin %27,24’sini ikinci sırada ve Çin toplam gelirin %14,89’unu temsil ederek üçüncü sırada takip ediyor. Son dönemde artan gümrük vergileri endişeleri, Apple’ın satışları açısından risk unsuru olarak takip edilmeye devam ediyor. Akıllı telefonlar, Çin ile ilgili gümrük vergilerinin çoğundan muaf tutulmuş olsa da bu ek vergilerin geri dönme riski masada bulunmaya devam ediyor.
Bu ürün ve coğrafya dağılımından Apple, 28 Aralık 2024 tarihiyle biten mali 2025 yılı ilk çeyreklik dönemde 124 milyar 300 milyon Dolarlık gelir elde etti. Toplam gelir yıllık bazda %4 oranında büyüme gösterdi. Brüt kar 58,2 milyar Dolara yükselirken, yıllık değişim %6,2 oranında gerçekleşti. FAVÖK 45,9 milyar Dolara %6,2 oranında büyümeyle yükseldi. Vergi öncesi kar 42,5 milyar Dolar ve sürdürülen faaliyetler dönem karı 36,3 milyar Dolara ulaştı. Net kar ise %7,1 büyümeyle 36 milyar 330 milyon Dolar ile sonuçlandı.
Bu dönemde şirketin marjlarında da toparlanma yaşandı. Brüt kar marjı yıllık %2,2 değişimle %46,88 oranına yükseldi. FAVÖK marjı da aynı oranda artışla %36,94 oranında kaydedilirken, faaliyet kar marjı %2,1 oranında yükseldi ve %34,46 oranında gerçekleşti. Net kar marjı ise %3 büyüyerek, %29,23 oranında sonuçlandı.
Ürün bazında brüt kar marjını ele aldığımızda ise, en yüksek marjı hizmetler %75 oranıyla yarattı ve bu segment yıllık bazda marjın yükseldiğini gösterdi. Ürünlerin bulunduğu grup %39,3 oranında bir brüt kar marjı oluştururken, şirket gelirinin en büyük payını temsil eden iPhone brüt kar marjı %42,25 oranında elde edildi. Ayrıca iPhone’dan elde edilen brüt kar marjı, geçtiğimiz yıla göre sınırlı bir yavaşlama gösterdi.
Şirketin net karındaki yükselişe rağmen, karlılık oranlarında gerileme gözlemlendi. Öz sermaye karlılığı yıldan yıla %11,5 oranında yavaşlarken %136,52 oranında elde edildi. Aktif karlılığı %4,4 oranında gerileme gösterirken, %27,57 oranında kaydedildi. Yatırılan sermaye karlılığı %3,8 oranında soğuyarak, %55,6 oranında kaydedildi.
Bu sonuçlar ve güncel fiyatlamalarla birlikte, Apple 3 trilyon 143 milyar Dolar ile işlem görerek, benzerleri arasında en yüksek piyasa değerine sahip şirket olarak karşımıza çıkıyor. Şirket cari fiyatlarla Fiyat / Kazanç oranında 30,02 çarpanla, benzerlerinin %89 oranında yukarısında işlem görüyor. Şirkete yönelik uzun vadeli büyüme beklentisi medyan değerin %41 oranında bulunurken, beklenen F/K 28,66 çarpanla, medyan değerin 2 katından yüksek hesaplanıyor. PEG oranı 2,13 ile medyana göre %7 oranında yukarıda bulunuyor.
Apple, yatırılan sermaye karlılığına (ROIC) göre benzerleri arasında en yüksek değere sahip. Bu durum 55,6 oranıyla, medyan değerin 2 katından yüksek bir seviyede karlılığa işaret ediyor. Aynı zamanda FAVÖK marjına göre, yine Apple benzerlerinin en yüksek marjını elde eden şirket olarak karşımıza çıkıyor.
Buradan hareketle Bloomberg tarafından hazırlanan şirkete yönelik, Mart ayı sonuyla biten ve mali 2025 yılı ikinci çeyreklik dönem beklentilerini ele alacak olursak;
Gelirin 94 milyar 197 milyon Dolar tutarında gerçekleşmesi bekleniyor. En yüksek beklenti 95,8 milyar Dolar ve en düşük beklenti 89,4 milyar Dolar olarak karşımıza çıkıyor. Piyasa beklentisinin gerçeklemesi halinde gelirin yıllık %3,8 oranında artması düşünülüyor.
FAVÖK’ün 32 milyar 68 milyon Dolara ulaşması öngörülüyor. En yüksek beklenti 33,7 milyar Dolar ve en düşük beklenti 29,1 milyar Dolar ile yer alıyor. Beklentinin karşılandığı durumda FAVÖK’ün yıllık %4,3 yükselmesi bekleniyor.
Net karın 24 milyar 291 milyon Dolar tutarında sonuçlanması bekleniyor. Beklentiler en yüksekte 25,3 ve en düşükte 22 milyar Dolar ile karşımıza çıkıyor. Piyasa beklentisinin gerçeklemesi durumunda net karın yıllık %2,8 oranında artması öngörülüyor.
Hisse başı karın 1,6 Dolar ile elde edilmesi düşünülüyor. En yüksek beklenti 1,69 Dolar ve en düşük beklenti 1,47 Dolar ile yer alıyor.
Apple Analizi
Apple hisse fiyatını kısa vadede teknik açıdan değerlendirdiğimizde, 20 EMA ve 50 Envelopes’un desteklediği 202,25 – 205,00 bölgesini takip ediyoruz. Hisse fiyatı bu bölge üzerinde hareketlerine devam ettiği sürece, yukarı yönlü görünüm sürebilir. Yükselişlerin devamında 210,75 ve 212,50 seviyeleriyle karşılaşılabilir.
Alternatif durumda, aşağı yönlü beklentinin baskın hale gelebilmesi için, izlediğimiz bölge altında 4 saatlik kapanışların alınması gerekebilir. Bu halde 200,00 ve 197,25 destekleri gündeme gelebilir.