Tesla’da En Kötü Geride Kaldı mı?
Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticilerinden Tesla’nın 2022 yılı son çeyrek bilançosunu 25 Ocak 2023 günü piyasa kapanışı sonrasında açıklaması bekleniyor.
Tesla dönem boyunca önemli haberlerle gündemde kalmıştı. Şirketin hisse fiyatı, 2022 yılı son çeyreğinde elektrikli araç piyasasına ilişkin beklentilerin kötüleşmesiyle birlikte son 2 yılın en düşük seviyelerini gördü. Özellikle küresel ekonomide faiz artışlarının ortaya çıkardığı durgunluk endişeleri ve Tesla’nın üretim tesislerinden birinin yer aldığı Çin’deki COVID kapanmaları, bu geri çekilmede önemli rol oynadı. Çin’deki COVID kısıtlamalarına bağlı yavaşlama sadece Tesla’yı değil, Çin’deki diğer elektrikli araç üreticilerini de olumsuz yönde etkiledi.
Bu makro görünümün yaratmış olduğu ortamın yanında Tesla, son çeyrekte teslimat verileri beklentilerin altında kaldı. Üretim ve teslimat verileri rekor kıran seviyelere ulaşmış olsa da beklentilerin altında kaldı. Üretim 439,701 ve teslimat 405,278 düzeyinde gerçekleşti. Yıllık bazda ise üretim ise %47 oranında artışla 1,37 milyon, teslimatlar ise %40 oranında artışla 1,31 milyon adete ulaştı.
Piyasa beklentisi ise; 2022 dördüncü çeyreğinde Tesla’dan 420,760 araç teslimatı yakalamasıydı. Şirket %40 oranında artış göstermesine rağmen yıllık bazdaki %50 oranında artış beklentisini karşılayamadı.
Şirket bu kötü çerçevenin oluşturmuş olduğu duruma karşılık olarak, araçların satış fiyatlarında indirime gitti. Kuzey Amerika, Avrupa ve Güneydoğu Asya ülkelerinde; hem artan rekabet hem de yavaşlayan teslimatlar nedeniyle, bölgesine göre değişen oranlarda %1 ile %20 aralığında bir indirim söz konusu oldu. Bu durumun Tesla’nın rekabet şansını artırıcı bir unsur olmasına karşın ilerleyen bilanço dönemlerinde şirketin karlılık verilerinde baskı yaratma potansiyeli bulunduruyor. Fakat şirketin satış hacmi ne oranda bir değişiklik gösterecek, bu durum da karlılık verileriyle takip edilecek unsurlar arasında yer almaya başladı.
Halihazırdaki tablo her ne kadar Tesla’nın üzerinde kara bulutlar dolandırsa da şirket geliştirmelerine devam ediyor. Ekim 2022 döneminde Tesla’nın TIR modeli olan Semi’nin ilk teslimatı gerçekleşmişti. Şirketin kamyonet modeli olan Cybertruck’ın 2023 yılı ortalarında üretime geçmesi bekleniyor. Reuters’ın haberine göre ise Cybertruck üretiminin 2023 yılı sonuna sarkabileceği bildiriliyor. Bu durum önümüzdeki dönemlerde bilanço sunumlarıyla birlikte daha net bir görünüme kavuşabilir.
Tesla’dan gelecek finansal raporlarla birlikte, piyasanın beklediği en kötü senaryonun geride kalıp kalmadığı yavaş yavaş belirgin hale gelmeye başlayabilir. Bunun yanında 2022 yılında başlayan ve 2023 yılında devam eden fiyat indirimi politikasının, artan rekabet ortamının ve sıkılaşan makroekonomik koşulların şirkete ne ölçüde etki edeceği ilerleyen dönemlerde mercek altında olmaya devam edecek.
Hisse Başı Kar
Şirket hisse başı karının ilgili dönemde 1,12 Dolar olması bekleniyor. En yüksek tahmin 1,49 Dolar kar, en düşük tahmin 0,92 Dolar kar olarak karşımıza çıkıyor.
Gelir
Şirket gelirinin ilgili dönemde 24,154 milyar Dolar olması bekleniyor. En yüksek tahmin 28,788 milyar Dolar, en düşük tahmin 21,092 milyar Dolar olarak karşımıza çıkıyor.
Net Kar
Şirket net karının ilgili dönemde 3,980 milyar Dolar olması bekleniyor. En yüksek tahmin 5,161 milyar Dolar kar, en düşük tahmin 3,304 milyar Dolar kar olarak karşımıza çıkıyor.
Tesla Analizi
Tesla hisse fiyatı kısa vadede teknik açıdan değerlendirdiğimizde, 21 periyotluk Envelopes’un ve 75 periyotluk üstel hareketli ortalamanın desteklediği 123,80 – 138,00 bölgesini takip etmekteyiz. Hisse fiyatı 123,80 – 138,00 bölgesi içerisinde hareket ettiği sürece, beklentimiz karar aşaması senaryosunun geçerli olabileceği yönündedir.
Pozitif yönlü beklentinin pekişebilmesi için 138,00 seviyesi üzerinde kalıcı fiyatlamaların görülmesi gerekebilir. 138,00 seviyesi üzerinde oluşabilecek yükselişlerde 145,00 ve 149,55 seviyelerine doğru toparlanmalar izlenebilir.
Negatif yönlü beklentinin ön plana çıkabilmesi için 123,80 seviyesi altındaki kalıcılığı görmek gerekebilir. 123,80 seviyesi altında oluşabilecek düşüşlerde karşılaşılabilecek seviyeler olarak 115,00 ve 106,00 olarak not edilmiştir.