Lisanslı ve Geniş Yetkili Aracı Kurum - Lisans No: G-039 (398)

Havacılık Sektöründe Son Gelişmeler

03 Aralık 2019
Havacılık sektörü, Türk Lirası’ndaki değer değişimlerinden etkilenen sektörlerden bir tanesi olarak karşımıza çıkıyor. Türk Lirası’ndaki bu değer değişiminin olumsuz olması, ekonominin talep yönünü kısıtlarken, havacılık sektöründe iç hat yolcu sayısında olumsuz etkiler oluşturmaktadır. Diğer açıdan Türk Lirası’nın dövize karşı zayıf pozisyonu, yabancı turistlerin ilgisini Türkiye’ye artırmasına katkı sunmaktadır. Bu durumun yansıması aşağıda DHMİ verileri ile özetlenmiştir.

DHMİ’ye göre, Ekim 2019 sonu verilerine göre toplam yolcu sayısında, bir önceki dönem ile karşılaştırıldığında %1,3 oranında azalma göstermiştir. Bu azalmada dikkat çeken durum ise, iç hat yolcu sayısında, aynı dönem baz alındığında, %12,3 oranında azalmasıdır. Dış hat yolcu sayısında ise bu durumun tam tersi olarak %11,0 oranında artış gözlemlenmiştir. Bu durum, havacılık sektöründe yer alan şirketlerin, operasyonlarında dış hatlara ağırlık vermesine katkı sunmuştur. Bu durum Pegasus ve Türk Hava Yolları’nın Türk Lirası gelirlerini azaltırken, döviz gelirlerini artırmıştır.

Sektörü etkileyen gelişmelerin başında 2019 Nisan ayı itibariyle Atatürk Havalimanı’ndan, İstanbul Havalimanı’na geçiş gelmektedir. Basında yer alan en son haberlerde, sektörde faaliyet gösteren Atlasglobal’ın faaliyetlerine bir süre ara verdiği bilgisi yer almaktadır. Şirket, 2018 yılının ikinci yarısında toparlanma sürecine girdiğini, ancak yakın geçmişte oluşan ekonomik yük ve İstanbul Havalimanı’na geçişin, lojistik ve operasyonel maliyetlerde büyük artışa sebebiyet verdiği açıklamasını yaptı. Şirket ayrıca bu askıya alma durumunu, nakit akışlarındaki gerekli yapılandırmayı ve iyileştirmeyi sağlamak amacıyla yaptığını da ifadelerine ekledi. Bu durumun havacılık sektöründe kalıcı olup olmaması sorusuna cevap aranmaktadır.

Sektörde yer hizmetleri veren TAV Havalimanları ise bu taşınmanın sözleşme süresi bitmeden gerçeklemesi sebebiyle kar kaybına denk gelen telafi ödemesini alacak. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, TAV Havalimanları’na yabancı ortağı bulunduğu sebebiyle, 2019 ve 2020 yıllarındaki kayıplarının karşılanacağı açıklaması yapıldı. Ayrıca bu taşınma sonrasında, şirketin 2019/9 dönemi ile ilgili yaptığı sunuma göre, yer hizmetleri gelirlerinin İstanbul Havalimanı’nda tarifelerin daha yüksek olması sebebiyle arttığını belirtti.

PGSUS ANALİZİ



PGSUS Yakın Vade Sözleşmesini teknik olarak incelediğimizde, 21 periyotluk Envelopes’u takip etmekteyiz. Beklentimiz, 21 periyotluk Envleopes’un desteklediği 74,00 seviyesi üzerinde pozitiftir. 74,00 seviyesi üzerinde oluşabilecek kalıcı fiyatlamalar, pozitif yönlü beklentiyi pekiştirebilir. Yükseliş hareketinin devam etmesi durumunda 76,00 seviyesine kadar hareket alanı oluşabilir. Bu seviyenin aşılması durumunda 77,70 ve 78,95 seviyeleri gündeme gelebilir.

Alternatif durumda, 76,00 seviyesi direnç olarak çalışabilir ve bir miktar geri çekilmeye katkı sunabilir. Olası düşüşlerde, 21 periyotluk Envelopes’un desteklediği 74,00 seviyesi gündeme gelebilir. Negatif yönlü beklentinin pekişebilmesi için 74,00 seviyesinin aşağıya doğru kırılmasına ve seviye altında kalıcı fiyatlamaların oluşmasına ihtiyaç duyulabilir. Bu durumda 72,35 seviyesine kadar hareket alanı oluşabilir. Bu seviyenin kırılması halinde ise 70,65 ve 69,00 seviyeleri gündeme gelebilir.

THYAO ANALİZİ



THYAO Yakın Vade Sözleşmesini teknik olarak incelediğimizde, 21 periyotluk Envelopes’u takip etmekteyiz. Beklentimiz, 21 periyotluk Envleopes’un desteklediği 13,92 – 13,85 bölgesi üzerinde pozitiftir. 13,92 – 13,85 bölgesi üzerinde oluşabilecek kalıcı fiyatlamalar, pozitif yönlü beklentiyi pekiştirebilir. Yukarı yönlü hareketin devamında 14,07 seviyesi takip edilebilir. Bu seviyenin aşılması durumunda 14,35 ve 14,70 seviyeleri gündeme gelebilir.

Alternatif durumda 14,07 seviyesi direnç olarak çalışabilir ve negatif yönlü hareketlere destek verebilir. Olası düşüşlerde, 21 periyotluk Envleopes’un desteklediği 13,92 – 13,85 bölgesi gündeme gelebilir. Negatif yönlü beklentini pekişebilmesi için 13,92 – 13,85 seviyesinin aşağıya doğru kırılmasına ve bölge altında kalıcı fiyatlamaların oluşmasına ihtiyaç duyulabilir. Bu durumda 13,70 ve 13,55 seviyeleri gündeme gelebilir.

TAVHL ANALİZİ



TAVHL Yakın Vade Sözleşmesini teknik olarak incelediğimizde, 34 periyotluk (27,45) ve 144 periyotluk (27,45) üstel hareketli ortalamaları takip etmekteyiz. Beklentimiz, 34 ve 144 periyotluk üstel hareketli ortalamaların desteklediği 27,45 seviyesi üzerinde oluşan fiyatlamalarla, pozitiftir. Yükselişlerin devam etmesi halinde 28,15 seviyesi takip edilebilir. Bu seviyenin aşılması durumunda 28,85 ve 29,50 seviyeleri gündeme gelebilir.

Alternatif durumda, 28,15 seviyesi direnç olarak çalışabilir ve olası negatif hareketlere katkı sunabilir. Olası düşüşlerde, 34 ve 144 periyotluk üstel hareketli ortalamaların desteklediği 27,45 seviyesi gündeme gelebilir. Negatif yönlü beklentinin pekişebilmesi için 27,45 seviyesinin aşağıya doğru kırılmasına ve 27,45 seviyesi altında kalıcı fiyatlamaların oluşmasına ihtiyaç duyulabilir. Bu durumda 26,95 ve 26,40 seviyeleri gündeme gelebilir.
GCM YATIRIM sizin için hazır! Yatırıma başlamaya hazır mısınız?
Yardıma mı ihtiyacınız var? Müşteri temsilcimize merhaba deyin!
Web sitemizi ziyaret eden kullanıcılara mümkün olan en iyi yatırım deneyimini sunabilmek için çerezler (cookieler) kullanmaktayız. Çerez politikalarımızın detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.